Láska, nenávist, štěstí a lítost, třeba taky strach a stres. To všechno jsou emoce. Jen tak přibližně si nyní spočítejte, kolikrát jste se za včerejší den usmívali a jak dlouho jste se prali s negativními emocemi. Jaký je váš výsledek?
Pamatujte si, že za své emoce má bez výjimky zodpovědnost každý sám. Říkáte si, jak je to možné, vždyť já za to, že mě někdo rozzlobil, přece nemohu? Do jisté míry ano. Právě vy můžete ovlivnit, jak se k zátěžovým situacím postavíte. Projevy emocí se můžete naučit ovládat. S tím vám může pomoci koučink a jeho metody. Objevte sami sebe se zkušeným pracovníkem v oblasti koučování. A možná se v rámci konzultací dostanete do oblastí, o kterých jste ani nevěděli, že potřebují být prodiskutovány.
Co se týče emocí a jejich zvládání, můžete se sami otestovat. Významní psychologové definují stádia emoční inteligence. Ta reprezentuje schopnost chápat nejen své emoční prožívání, ale taky emoce vašeho okolí. Emoční inteligence se rozděluje do pěti na sebe navazujících fází.
V první řadě je to sebeuvědomění, termín, který zahrnuje důležitost poznat sebe samotné. Víte, jaké jsou nejčastější spouštěče vašich emocí? Jak na ně reagujete? Jak se na vás podepisují?
Pokud si dokážete zodpovědět na otázky týkající se sebeuvědomění, je třeba otestovat schopnost seberegulace. V tomto případě se jedná vlastně o schopnost zachovat chladnou hlavu a nenechat emoce, aby vás ovládly. Dokážete si udržet nadhled?
Asi nejtěžší krok osobního rozvoje tvoří sebemotivace. Jedná se o schopnost ,,nakopnout se‘‘, definuje nenucenou volbu naučit se ovládat. Do oblasti sebemotivace řadíme optimismus a víru v lepší budoucnost. Jelikož právě s touto oblastí mívá nejvíce jedinců problém, vyhledávají pomoc profesionálů v oblasti již zmíněného koučování.
Pokud si projdete třetí fází, máte téměř vyhráno. Další dvě etapy se týkají lidí kolem vás. Začtvrté je tu empatie, která, jednoduše řečeno, vyjadřuje schopnost porozumět druhým. Umíte se vcítit do ostatních? Zvládáte poradit nebo reagovat na vznesené problémy?
Empatie souvisí s poslední složkou emoční inteligence nazývající se sociální dovednost. Tu by měli ovládat především lidé ve vedení firmy. Jedná se o schopnost práce v kolektivu, předvídání situací nebo umění správné komunikace. Jste v pozici vedení a ,,šéfování‘‘ lidí se vám úplně nevede? Rady zkušeného kouče vám pomohou!